První polarimetrie exoplanety

Sekce PPH ČAS, 5. 1. 2008

Astronomové přišli na nový způsob jak zkoumat extrasolární planety. Využijí při tom skutečnosti, že atmosféry exoplanet k nám odráží světlo svých mateřských hvězd. Tato kosmická „prasátka“ pak v sobě nesou nejen informaci o odraženém hvězdném světle, ale také informaci o exoplanetě samotné.

První takové pozorování se povedlo týmu vědců ze Švýcarska a Finska. Ti pomocí polarizačního filtru potlačili světlo hvězdy, aby zvýraznili slabé světlo exoplanety. Díky tomu se poprvé podařilo cizí planetu sledovat přímo ve viditelném světle a odhadnou její průměr. A nejen to. Také přímo viděli, jak planeta svou mateřskou hvězdu obíhá. Na snímcích totiž postupně mění svou polohu.

Zkoumaná hvězda s exoplanetou se nachází ve vzdálenosti 60 světelných let v souhvězdí Lištičky a má katalogové číslo HD 189733. Planeta byla objevena před dvěma lety, je asi o 20 % větší než náš Jupiter a oběhne hvězdu jednou za 2,2 dne.

K měření nebylo zapotřebí největších dalekohledů světa, stačil k tomu 60cm dalekohled na kanárském ostrově La Palma. Pomocí něj sledovali vědci na planetě podobné změny fáze jaké projevují i naše vnitřní planety Merkur a Venuše.

Z měření odhadli průměr částeček, které rozptylují světlo hvězdy na půl mikrometru. K rozptylu tedy pravděpodobně dochází na atomech, molekulách, maličkých zrníčcích prachu nebo možná i na vodní páře, o jejíž přítomnosti v atmosféře planety byly nedávno nalezeny jiné důkazy. Částice těchto rozměrů rozptylují nejvíce modré světlo a atmosféra exoplanety má tedy s největší pravděpodobností stejně modrou barvu, jakou má atmosféra naší planety Země.

Petr Sobotka