Exploze hvězdy KIC 9832227 v roce 2022 ?

Sekce PPH ČAS, 28. 2. 2017

Informace o možném vzplanutí hvězdy KIC 9832227 se objevila v článku Romana Kubánka na stránkách Astro České astronomické společnosti 11.1. 2017 a také na facebookové stránce Sekce proměnných hvězd a exoplanet 8.1. 2017.
 Protože se jedná o objekt, který spadá do zájmu naší sekce, podíváme se na tento objekt podrobněji.
 Lawrence A. Molnar představil svoji práci na setkání American Astronomical Society 225 v roce 2015. Mělo by se jednat o splynutí dvou hvězd a jejich následné vzplanutí. Tento jev je dnes řazen do skupiny tzv. červených nov. Do této skupiny se řadí pozorované případy M31 RV (Rich a kol., 1989), V 4332 Sgr (Martini a kol. 1999), V838 Mon (Munari a kol., 2002) a V1309 Sco (Tylenda a kol., 2011).
 Pro analýzu vývoje periody KIC 9832227 byla použita fotometrie z databáze NSVS, WASP a z družice Kepler. Nová pozorování byla pořízena na observatoři Calvin v roce 2013 a 2014. Nová analýza dat z družice Kepler odhalila přítomnost třetí hvězdy s oběžnou dobou 1,7 roku a M sin i = 0,11 Msl. Ze spektroskopických dat vyplývá, že v blízkosti systému se nenachází další hvězda hlavní posloupnosti s hmotností větší než 0,4 Msl. Aproximací starých a nových dat by mělo dojít ke sloučení hvězd v roce 2022,2 ± 0,6 roku.
 Zajímal mě názor jiných astronomů na tuto možnou událost a tak jsem se obrátil, myslím, na odborníka nejvíce povolaného, který se touto oblastí zabývá – Ondřeje Pejchu:

Je to potenciálně velmi zajímavý objekt. Co se týče změny periody, tak si myslím, že stále existuji jiné možnosti kromě začátku splynuti - extrémní případ třetího tělesa nebo nějaká extremní krátkodobá fáze ve vývoji kontaktních dvojhvězd, kterou si dosud nikdo nemyslel, že zachytí. Proč si to myslím? Absolutní hodnota změny periody je stále o několik řádů menší ve srovnaní s tím, co bylo pozorováno u V1309 Sco. Ale během několika let uvidíme - monitoring je jistě žádoucí. Co se týče předpovědi data splynutí, tak tomu nevěřím vůbec. Platí pouze v případe, že změna periody je skutečně přesně exponenciální a asi těžko očekávat, ze tomu tak bude - jedná se o brutální extrapolaci. Navíc tato metoda značně selhává i při popisu V1309 Sco: zde jsou pozorovaní dvojhvězdy mezi 2001 a začátkem roku 2008. Fit změny periody předpovídá splynutí v roce 2010, ovsem k samotnému výbuchu došlo v září 2008. Jak jsem si sám vyzkoušel, drobné změny v předpisu funkce popisující změny periody vedou k dramaticky odlišným předpovědím okamžiku splynutí.
 Na V1309 Sco stále pracujeme a snad budou velmi brzo zajímavé výsledky.

V následujících letech se ukáže, co KIC 9832227 předvede. Určitě stojí za to se jí věnovat a občas se na ní podívat a proměřit světelnou křivku. Na následujících obrázcích jsou uvedeny základní informace ze seznamu VSX AAVSO o parametrech a poloze hvězdného systému.

Ladislav Šmelcer