Pozorování proměnných hvězd – duben 2018

Sekce PPH ČAS, 23. 6. 2018

V dubnu se počasí trochu umoudřilo a oproti předchozím měsícům pozorovacích nocí bylo více. Do zorného pole se dostala i tradiční eruptivní zákrytová dvojhvězda GJ 3236 Cas, kde jsme očekávali další erupce, ale i V1179 Cas ve stejném hvězdném poli pro doplnění fázové křivky (podrobnosti byly zveřejněny v AKA 02-2018). Po delší době jsme se mohli podívat na zajímavé zákrytové dvojhvězdy v souhvězdí Panny a Žirafy.

V minulých letech jsme pozorovali zákrytovou dvojhvězdu HW Vir (perioda oběhu složek 2h 48min). V posledních letech se objevilo na základě fotometrických dat několik publikací, které se snažily vysvětlit zvláštní průběh O-C diagramu (podrobněji viz AKA 12-2012, 04-2013, 04-2015). Většinou se do systému přidávají další hvězdy nebo případně exoplanety, které mohou popsat aktuální stav O-C diagramu. Bohužel prognózy vývoje diagramu většinou selhávají a konečné vysvětlení je v nedohlednu. Navíc O-C diagram HW Vir vypadá jako tlumený harmonický oscilátor, což je zatím těžce vysvětlitelné, jak je to možné. O co se jedná v případě této zákrytové dvojhvězdy?

Zákrytové dvojhvězdy s velmi krátkými periodami pod 0,2 dne jsou systémy, které pravděpodobně prošli fází společné plynné obálky. Ta vzniká v důsledku postupného vývoje hmotnější hvězdy v kontaktní soustavě. Interakce plynné obálky s dvojhvězdným systémem a rozdílná rotace samotné obálky a hvězd vede ke změnám rozložení momentu hybnosti, ve výsledku tedy vzdálenosti hvězd mezi sebou. Fáze existence dvojhvězdy se společnou obálkou trvá poměrně krátce ve srovnání s celkovou dobou existence hvězd. Po odvržení obálky zůstávají v systému kompaktní objekty, jako například bílý trpaslík nebo neutronová hvězda, které v důsledku předchozích událostí zůstávají v těsné blízkosti. Přesto vzhled světelné křivky ukazuje, že se jedná o oddělený systém dvou kompaktních objektů.

Že takové případy nejsou úplně vzácné ukazuje podobný případ zákrytové dvojhvězdy V0470 Cam. I tato hvězda má velmi podobný O-C diagram jako HW Vir. Nová pozorování na hvězdárně ve Valašském Meziříčí tento fakt potvrzují.

Ladislav Šmelcer