Ukončené pozorovací kampaně

Tato stránka obsahuje seznam ukončených pozorovacích kampaní nebo požadavků na pozorování.

Kampaně jsou označeny podle náležitosti k projektu.
B.R.N.O. - zákrytové dvojhvězdy, MEDUZA - fyzické proměnné hvězdy, TRESCA - tranzitující exoplanety a HERO - objekty vysokých energií (x-ray zdroje).

> Zpět na seznam objektů

CSS081007:030559+054715

PLATNOST KAMPANĚ: 4. 11. 2008 - 1. 2. 2009
ZADAL: Ondřej Pejcha, 4. 11. 2008

Objekt CSS081007:030559+054715 byl objeven přehlídkou Catalina Sky Survey jako možná kataklyzmická proměnná. Podle světelné křivky došlo v posledním roce k postupnému zjasnění asi o 4 magnitudy.

Optické spektrum tohoto objektu, které jsme pořídili na observatoři MDM, vykazuje znaky typické pro jistou podtřídu nov. S touto spektrální klasifikací se ale neslučuje pomalý vzestup do maxima, který u nov běžně trvá jednotky dnů, a celkově nízká absolutní jasnost.

Objekt se nachází v souhvězdí Velryby, daleko od roviny Galaxie, kde se vzplanutí nov běžně neočekávají.

Pro lepší charakterizaci objektu uskutečníme v nadcházejícím období ultrafialová a rentgenová pozorování pomocí družic a získáme optická spektra. V současné době nám chybí představa o fotometrickém vývoji objektu - tedy světelná křivka.

V současné době stačí získat jedno měření za noc alespoň v jednom fotometrickém filtru (BVRI či jiné) s přesností lepší než asi 0.1 mag. Objekt má v současné době asi 15.5 až 16 mag.

Souřadnice objektu jsou
Rektascenze: 03 05 59
Deklinace: +05 47 15
(J2000)

Srovnávací hvězdy v okolí jsou proměřeny pouze ve filtrech ugriz (Sloan Digital Sky Survey). Z těchto měření jdou ale získat hodnoty v BVRI.

Snímky objektu či alespoň zprávu o jeho pozorování posílejte, prosím, na můj email pejcha@astronomy.ohio-state.edu nebo ondrej.pejcha@gmail.com.

> Snímek těsného okolí z CSS

> Astronomers Telegram 1835

> Astronomers Telegram 1825

> Astronomers Telegram 1873

------- nová výzva z 11.12. ------------
Výzva k pozorování (metodou rychlé fotometrie) CSS081007:030559+054715 - viz kampaň.

Podle soucasnych poznatku se jedna o neonovou novu, ktera explodovala nekdy na jare letosniho roku, ale jejiz jasnost se drzi stale relativne vysoko (16-16.5 mag). Objekt byl pozorovan v rentgenove oblasti druzici
SWIFT a v ultrafialove oblasti satelitem GALEX. Dnes byl publikovan astronomicky telegram, ktery objevil v rentgenove oblasti periodicke zmeny s periodou 1.77 dne a zmenami svetelneho toku o faktor 10 (tedy asi 2.5 mag, v opticke oblasti budou ale zmeny zrejme mensi).

V soucasne dobe k objektu existuje vice kratkovlnych nez optickych pozorovani. Rad bych proto pozorovatele s vetsimi pristroji pozadal o pozorovani tohoto objektu jak pomoci rychle fotometrie v prubehu noci, tak i dlouhodobejsiho monitorovani (nekolik snimku nekolikrat za noc).

Pozorovani mohou byt i nefiltrovana, fotometricke filtry jsou ale preferovany. Snimek tesneho okoli a souradnice jsou na strance kampaně.

V soucasnosti objekt trochu zjasnil a ma asi 16 mag.

Vase pripadna pozorovani budou dulezita pro porovnani s rentgenovymi a ultrafialovymi daty, monitorovani optickeho vyvoje a naslednou charakterizaci tohoto astrofyzikalne zajimaveho objektu.

Ondrej Pejcha