Pozorovací kampaně & hvězdy doporučené k pozorování

Tato stránka obsahuje výpis pozorovacích kampaní nebo požadavků na sledování specifických objektů. Jsou vítáni všichni pozorovatelé, kteří se připojí k některé z kampaní, obvykle vyhlášených na omezenou dobu. Data z těchto pozorování mohou být později použita k další publikaci.

Kampaně jsou označeny podle náležitosti k projektu.
B.R.N.O. - zákrytové dvojhvězdy, MEDUZA - fyzické proměnné hvězdy, TRESCA - tranzitující exoplanety a HERO - objekty vysokých energií (x-ray zdroje).

> Zpět na seznam objektů

KIC 8462852

PLATNOST KAMPANĚ: 21. 10. 2015 - 1. 1. 2020
ZADAL: AAVSO, 21. 10. 2015

!!!Výzva k pozorování KIC 8462852!!!

KIC 8462852 (J2000: RA 20 06 15.46 , Dec +44 27 24.8) je velmi zajímavý objekt, který se díky neobjasněným změnám ve světelné křivce v posledních dnech těší neobvyklé mediální pozornosti. AAVSO žádá všechny pozorovatele na celé planetě, kteří jsou schopni tento objekt pozorovat, aby svá pozorování zahájili pokud možno co nejdříve a svým pozorováním napomohli k odhalení fyzikálních příčin proměnnosti tohoto objektu.

Hvězda je relativně jasná (V = 11.88 mag) a vykazuje neperiodické poklesy jasnosti o několik desetin magnitudy. Jednotlivé poklesy jasnosti trvají několik dnů, ale vykazují komplexní struktury na velmi krátkých časových škálách. Změny hvězdy zatím není možné nijak předpovědět a proto je doporučeno hvězdu pozorovat vždy když to bude možné.

Svá pozorování pořizujte nejlépe v jednom či více fotometrických filtrech a svá meření pokud možno převeďte do některého standardního fotometrického systému. V případě, že nedisponujete fotometrickými filtry, či nemůžete svá měření standardizovat (např. při pozorování jen v jednom fotometrickém filtru), je důrazně doporučeno hvězdu pozorovat pokud možno co nejdéle, kvůli přesnému navázání na data ostatních pozorovatelů. Expoziční dobu zvolte tak, aby poměr signál/šum > 50.

Pozorování vkládejte do databáze AAVSO, podle instrukcí popsaných v originální výzvě. Datum ukončení kampaně není definováno a dokud nedudeme znát příčinu změn jasnosti, bude každé pozorování velmi užitečné.

Kompletní výzva k pozorovací kampani na AAVSO:

Více informací o objektu v článku Boyajian et al. (2015):

Hodně štěstí při pozorování!

> Zpět na seznam objektů