Ukončené pozorovací kampaně

Tato stránka obsahuje seznam ukončených pozorovacích kampaní nebo požadavků na pozorování.

Kampaně jsou označeny podle náležitosti k projektu.
B.R.N.O. - zákrytové dvojhvězdy, MEDUZA - fyzické proměnné hvězdy, TRESCA - tranzitující exoplanety a HERO - objekty vysokých energií (x-ray zdroje).

> Zpět na seznam objektů

V347 Aql

PLATNOST KAMPANĚ: 2. 7. 2009 - 31. 12. 2009
ZADAL: Luboš Brát, 2. 7. 2009

V 347 Aql = HESS J1908+063 je unikátní objekt, o jehož podstatě není známo téměř nic.
Jako proměnná hvězda, nevybočující z řady červených pulzujících byla objevena Pragerem v roce 1941. Objekt je červený opravdu extrémně. I ~ 5.2 mag, R ~ 8.2 mag, V ~ 11 mag, B ~ 12.5 mag.
B-V index se pohybuje okolo 1.7 mag, což je konzistentní s údajem o spektrální třídě M6 - M8. Jedná se o pulzujícího červeného obra. Za zmínku stojí, že barevný index směrem k červené barvě roste (V-R ~ 2.6 mag, R-I ~ 3 mag). Znamená to, že ve spektru je přítomen takzvaný infračervený excess. V IR objekt září více než by měl podle Planckova zákona jako absolutně černé těleso. Tento jev je považován jednoznačně za projev okolohvězdné hmoty - hvězda v minulosti vyvrhla část své hmoty do okolí a ta nyní září jako dodatečné světlo v chladnějším, IR oboru.

Proč je objekt zajímavý a je na něj vyhlašována kampaň.
Objekt byl totiž zachycen jako zdroj vysokoenergetického záření pomocí systému HESS (The High Energy Stereoscopic System) v pásmu 100 GeV až 100 TeV!
Respektive, V 347 Aql spadá do chybového boxu určení polohy vysokoenergetického zdroje. Není tedy jisté, jestli se jedná skutečně o jeden objekt, nebo o superpozici dvou objektů v jednom směru. Nutno poznamenat, že HESS přehlídka zachytila zdroj "zářící" v UHE o FWHM 0,5°.

Ve světle těchto poznatků tak není jisté, jestli je V347 Aql skutečně vyvinutým červeným obrem nebo naopak mladou hvězdou typu T Tauri, která by mohla způsobovat takto vysokoenergetické emise.

Nejlépe to lze zjistit samozřejmě pořízením kvalitní světelné křivky a to v BVRcIc barvách.

V minulé pozorovací sezóně (2008) se podařilo napozorovat dosud jedinou (celosvětově) světelnou křivku a v ní odhalit výrazné, dočasné zmodrání objektu, které by u běžné LB hvězdy bylo těžko vysvětlitelné.

A tak vyhlašujeme na rok 2009 pozorovací kampaň na tento objekt dostupný snadno i malým dalekohledům.

JAK POZOROVAT
Hlavním cílem je pořízení kvalitní dlouhodobé marevné světelné křivky, BVRcIc. Doporučujeme tedy měřit v každém filtru 3-5 snímků každou jasnou noc po celý rok 2009.
Data redukujte pokud možno do standardního fotometrického systému a nahrávejte do databáze MEDÚZY a HERO projektů.

Používejte mapku uvedenou zde:

Doporučená je srovnávací hvězda A, neboť je podobně červená jako V347 Aql.
Pouze pokud máte malé zorné pole a není možné použít vzdálenější srovnávací hvězd A, použijte náhradní hvězdu B. Ta má však nevýhodu v odlišné barevnosti (není tak červená).

Velmi žádoucí je i spektroskopie objektu v různých nocích během roku.

Vyzýváme všechny pozorovatele s CCD kamerou a fotometrickými filtry, aby věnovali V347 Aql svou pozoronost!

> Zpět na seznam objektů